Happening i performance.
Jest to połączenie sztuk wizualnych i teatru, działań plastycznych i aktorskich.
H A P P E N I N G -
- (z j. angielskiego oznacza
W Y D A R Z E N I E)
Celem jest zniesienie podziałów wśród ludzi i innymi dziedzinami życia, pokazanie jak życie codzienne łączy się ze sztuką.
Happening ma zaskakiwać, dziwić i wprawiać w osłupienie. Jest to działanie spontaniczne. Powiązany jest z „aurą skandali i prowokacji”.
Jest to twórczość poprzez DZIAŁANIE.
(lata 70-te XXw) . =>
Happening- warszawscy uczniowie ułożyli
z liter cytat z wiersza T. Różewicza (2011r.)
P E R F O R M A N C E
- oznacza WYSTĘP, PRZEDSTAWIENIE
j.t. działanie twórcy w kontakcie z publicznością, wywodzi się od happeningu. Odbiorca - jest obserwatorem aktywności twórcy - nie współtworzy dzieła. Tematyka dotyczy problemów społecznych i politycznych, relacji między ludźmi, osobistych przeżyć i poglądów artysty.
Jego najważniejszą cechą jest skoncentrowanie uwagi nie na dziele sztuki, ale na samej osobie twórcy. performance tworzy napięcia, w celu wyzwolenia w sobie stanów, które umożliwiają twórcze rozładowanie.
Przykładem jest Jackson Pollock, gdzie najważniejszy był akt twórczy, proces
malowania, czyli tzw. action painting.
Jackson Pollock |
Zadanie.
Nawiązując do happeningu stwórz na kartce A4 (może być A3) pracę plastyczną, która ma być skojarzeniem dotyczącym:
👧 👦 DNIA DZIECKA, tak aby zaskakiwało, dziwiło i wprawiało w osłupienie odbiorcę - czyli mnie :)
Czas realizacji - 2 godziny lekcyjne.
Technika jest dowolna, może być to kolaż, asamblaż, farby, pastele, fotokolaż w programie graficznym... (możecie mnie zaskoczyć innym pomysłem).
Praca może być zupełnie abstrakcyjna, może dotyczyć emocji dziecka, tego co go cieszy, smuci, co się Wam kojarzy z dzieckiem (przedmioty, zabawki).
Tak aby Wasza praca była formą happeningu.
Możecie poszukać więcej inspiracji w internecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz